Få skibe har et mere velvalgt navn end ‘Esvagt Innovator’. Skibet, som gik i charter som nybygning for Hess i slutningen af juli 2018, lever i den grad op til sit navn, fortæller skibets kaptajn, Jesper Møhring. -Skibet er rent teknisk det mest innovative, vi har bygget. Det er detailplanlagt af Hess til et niveau, man kun kan have stor respekt for”, siger han.

Da ‘Esvagt Innovator’ afløste ‘Esvagt Omega’ på posten, var det en betydelig opgradering. ‘Esvagt Innovator’ er flere skibe i et – en slags flydende schweizerkniv, som er i stand til at løse en lang række opgaver:

-Med ‘Esvagt Innovator’ kan vi løse opgaver, man før skulle bruge flere skibe til. Skibet løser bl.a. opgaver som PSV (Platform Supply Vessel), standby, forsyninger, cargohåndteringer, launch and recovery af ROV, re-lokering og vedligehold af SAL-system, har plads til op til 13 besætningsmedlemmer og 36 teknikere og kan desuden håndtere en vis mængde råolie i forbindelse med hose end valve-inspektion på dækket, siger Jesper Møhring:

-Hess satte barren højt med skibet, og det første år har vi været i stand til at skubbe til grænsen for, hvad man kan med ét skib. Skibet er det første, vi har bygget, som har cargo-rail-kraner og integreret A-ramme. Det er teknisk udfordrende, bestemt – men vi leverer varen, siger Jesper Møhring.

Skibet er innovativt, og det smitter positivt af på arbejdsrelationen mellem Hess og besætningen. -De mange muligheder, der er i skibet, og Hess’ store engagement i at udnytte dem og bruge skibet bedst muligt, har medført en langt tættere dialog og et tættere samarbejde end nogensinde før. Vi er ikke ‘bare’ en leverandør, og Hess er ikke ‘bare’ en kunde; vi er gensidige sparringspartnere. Det første år har betydet en kæmpe udvikling i samarbejdet, eksempelvis på effektivisering og miljø”, siger Jesper Møhring.