Af Redaktionen

Husk især at beskytte børn og unge, når I markedsfører jeres fester, lyder det til diskoteker og natklubber i en henvendelse fra Forbrugerombudsmanden og Alkoholreklamenævnet.

Når diskoteker og natklubber igen må lukke dørene op den 1. september, skal de huske, at markedsføring af alkohol over for børn og unge er forbudt.

Derfor har Forbrugerombudsmanden og Alkoholreklamenævnet udgivet ti gode råd, der fortæller de ansvarlige for diskoteker og natklubber, hvordan de konkret sikrer sig at overholde reglerne om markedsføring af alkohol.

Sprogbrug, farver og tegninger i markedsføringen må eksempelvis ikke appellere til børn og unge – heller ikke selv om målgruppen er en anden.

-Her forud for diskotekernes og natklubbernes genåbning vil jeg gerne minde om, at vi alle har et ansvar for at beskytte børn og unge. Opfordringen er derfor, at natklubber og diskoteker sikrer, at de holder sig inden for rammerne og ikke markedsfører alkohol rettet mod børn og unge. Markedsføring af alkohol skal ske med omtanke og et aktivt medansvar siger formanden for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, siger: – Når diskotekerne og natklubberne igen slår dørene op til dansegulvet efter en lang corona-nedlukning, skal det ske inden for lovgivningens rammer. Det indebærer, at forbuddet i markedsføringsloven mod omtale af alkohol i reklamer målrettet unge skal overholdes. Jeg håber, at de ti markedsføringsråd kan være en hjælp til de erhvervsdrivende.

i forbindelse med at den kommende weekend er den første efter genåbningen, har politi og restauratører desuden iværksat et samarbejde om, at gøre det så trygt og sikkert som muligt at færdes ude. Blandt andet har politiet valgt at indsætte ekstra patruljer.

– Flere sønderjyske restauratører har gjort opmærksom på, at de har ekstra personale, blandt andet ekstra dørmænd ansat, i forbindelse med genåbningen af nattelivet i fuldt omfang. Det gælder ikke mindst i den første weekend i september. Samtidig har de givet udtryk for, at synlige betjente på gaden giver tryghed, så vi vil naturligvis være til stede både udendørs samt føre tilsyn på restaurationerne i god dialog med personalet, fremhæver vicepolitiinspektør Chr. Østergård fra Syd- og Sønderjyllands Politis Forebyggelsessektion.