Af Sabina Schmidt

Der er god grund til ekstra store smil hos den fynske virksomhed Odense Marcipan.

Virksomheden har her, over midtvejs inde i året, præsenteret sit regnskab for 2019, hvilket ser ret godt ud.

Odense Marcipan er således kommet ud med et overskud på 38 millioner kroner før skat. Dermed er overskuddet vokset med 10 millioner kroner sammenlignet med 2018, skriver Fyens Stiftstidende. Men de flotte tal hænger ikke sammen med danskernes hang til marcipan.

Overskuddet skyldes i høj grad udlandets store interesse.

Der er især Norge og Sverige, mens Tyskland, England, USA og Frankrig er blandt de øvrige eksportmarkeder, der i stigende grad henter produktet fra Danmark.

Det skyldes også, at afgiften per kilo marcipan er højere i Danmark end i ovennævnte lande. Derfor er det også åbenlys at det er eksporten der er vejen frem for firmaet.

Selv om 2019 har resulteret i et stort overskud, forventer Odense Marcipan langtfra samme succes i 2020. Tværtimod forventer virksomheden en nedgang som følge af corona pandemien. Odense Marcipan har nemlig mistet salg til cafeer, kantiner og restauranter, i tiden Danmark var lukket ned.

Odense Marcipan har eksisteret siden 1909 og ejes i dag af den norske koncern Orkla.