Af Redaktionen   Fotos Gina Czarnecki, Heirloom, 2016 (foto: Stephen King, FACT)

Onsdag den 21. april slog Esbjerg Kunstmuseum atter dørene op efter corona-nedlukningen. Man kan opleve museets samling og særudstillingen Mortensen – med flere, der præsenterer værker af Richard Mortensen fra seks årtier i samspil med ny kunst, skabt af toneangivende samtidskunstnere.

Fra lørdag den 24. april kan man endelig opleve sidste del af museets prisbelønnede udstillingsprojekt,

Wunderkammer, der denne gang har fået undertitlen DNArt.

Hvem er vi? Hvor kommer vi fra? Hvor er vi på vej hen? Det er de grundlæggende spørgsmål, som Wunderkammer 3 – DNArt rejser. Det samlede projekt gentænker det gængse format for en kunstudstilling ved både at inddrage erfaringer fra menneskets daglige liv og samarbejdspartnere fra helt andre fag end kunsthistorien. DNArt er således arrangeret sammen med DNA-forskere, som arbejder med at udvinde viden fra livets usynlige, men samtidig mest fundamentale byggesten. Men hvordan kan vi sanse og forstå de dele af virkeligheden, vi ikke kan se, og hvordan kan et fund af en lille knogledel eller en enkelt tand give os indsigt i menneskehedens evolutionshistorie?

Portrætter med levende hudceller

For at søge mulige svar på disse svimlende spørgsmål omdannes udstillingssalen til en overraskende hybrid mellem museum og laboratorium, der blandt andet byder på portrætter med levende hudceller, et hætteglas med en kunstners DNA og en skulpturel krydsning mellem en blæksprutte og celler fra en menneskelever. Man vil også kunne opleve et særligt samarbejdsprojekt mellem Esbjerg Kunstmuseum og den amerikanske kunstner Mark Dion, som var partner i Wunderkammer 2 – mirabilia. I løbet af udstillingsperioden 3D-printes knoglerne til et skelet af Homo Naledi, som levede i verdensarvslandskabet Cradle of Human Kind i Sydafrika for mellem 200 og 300.000 år siden. Knoglerne males i Dions signaturfarve Flourescent Glow Green og udstilles som en selvlysende installation, der vokser og ændres i løbet af udstillingsperioden.

Internationale bio-kunst pionerer

I anledning af udstillingen har vi indbudt kunstnerne Stine Deja, Emilie Alstrup, Christian Skeel og Morten Skriver til et inspirationsmøde med DNA-forskeren Martin Sikora (A). I forlængelse heraf har de alle skabt helt nye værker. Udstillingen byder også på værker af to absolutte pionerer inden for ‘bio-kunsten’, amerikanerne Lynn Hershman Leeson og Suzanne Anker, samt installationer af Thomas Feuerstein (A), Gina Czarnecki (GB), Jaq Chartier (USA) og Heather Dewey-Hagborg (USA), som aktuelt markerer sig internationalt inden for feltet. Dertil kommer værker, der på vidt forskellige måder indeholder spor af DNA, af de to toneangivende danske kunstnere Morten Søndergaard og Thorbjørn Lausten samt en række værker fra museets potente samling. Man kan desuden opleve værker af Max Ernst, Wilhelm Freddie, Richard Mortensen, Svend Wiig Hansen, Ejler Bille, Jørgen Hansen og Frodo Mikkelsen.

Wunderkammer 3 – DNArt er blevet til i nært samarbejde med lektor Martin Sikora, med professor Eske Willerslev på sidelinjen og med bidrag fra lektor Karina Krarup Sand. Alle er de DNA-forskere på Globe Institute, Lundbeck Foundation GeoGenetics Centre under Københavns Universitet.

Hvad er et wunderkammer?

Wunderkammeret er et fænomen, som stammer fra 1500- og 1600-tallet. Her blev kuriøse genstande, knogler, fossiler og mineraler fra naturens verden udstillet side om side med videnskabelige måleinstrumenter, kunsthåndværk og kunst. Tilsammen dannede de en form for miniunivers, et mikrokosmos, der afspejlede hele den store verden, der omgiver os, makrokosmos.

Udstillingen kan ses til og med 16. januar 2022.