Af Eva Zauner Bredahl Kilde: Ekstra bladet

DR er kommet i modvind efter at ”John Dillermand” har indtaget scenen på Ramasjang. Animationsserien er målrettet 4 til 6 årige, men en lang række forældre og kendte er nu gået i offensiven over Dillermands Diller.

DR har længe forholdt sig relativ tavse, menMorten Skov Hansen, der er chef for Minisjang, Ramasjang og Ultra på DR udtaler nu

Ifølge ham er der ikke noget problematisk i serien, hvor hovedpersonen ‘John Dillermand’ blandt andet svinger rundt med sin ‘magiske og utrolig lange dillermand’.

– Vi mener selvfølgelig ikke, at serien på nogen måde er skadelig. Vores indhold tager afsæt i en lang tradition om at være tro mod målgruppen, lyder det fra Morten Skov Hansen, som fortsætter:

– Med serien anerkender vi den spirende nysgerrighed omkring krop og kønsdele og det også pinlige og sjove ved kroppen. Det er noget, som er spændende for netop den aldersgruppe, som Ramasjang henvender sig til.

Morten Skov Hansen understreger at ”John Dillermand” er et fiktivt og humoristisk univers, hvor DR vil fortælle en sjov historie, der fanger børnene. Det er en animationsserie, hvor humor, overdrivelse og magi er i centrum, som er noget, børn kender til og nemt kan afkode.

I beskrivelsen af børneprogrammet lyder det, at karakteren John har ‘verdens længste diller, hvilket tit får ham i problemer’.

‘… og det kan blive rigtig pinligt, men når han står ved, at han er anderledes, så kan han redde børn, babyer og biler og sågar hejse flaget – med dilleren,’ står der blandt andet.

Spørger man børnepsykolog Margrethe Brun Hansen skal man da også at se ‘John Dillermand’ i et humoristisk lys.

– Man skal huske på, at det er vi voksnes liv og erfaringer, der gør, at vi kan rynke på næsen ad en magisk dillermand – det gør børn så absolut ikke. Mindre børn nyder at være nøgne og undersøge og udforske sig selv. De leger doktorlege, undersøger hinanden og elsker frække ord, og børn griner højlydt, når de siger ‘prut’ og ‘dillermand’. Og det er lige præcis det univers, som ‘John Dillermand’ taler ind i, siger psykologen, der har været med til at læse manuskriptet inden programmets tilblivelse.

Børnepsykologen forklarer samtidig, at børn efter hendes overbevisning både vil kunne have det sjovt og lære en masse af programmet.

Samtidig understreges det af DR, at der i tilblivelsen af programmet har været konsulenter fra Sex & Samfund med til at vurdere effekten af programmet hos målgruppen, som altså er de helt små børn.

Det er produktionsselskabet Made By Us, der står bag programmet ‘John Dillermand’. De har blandt andet også arbejdet med store børneprogrammer og karakterer som Motor Mille og Hr. Skæg.

DR fortalte i deres egen artikel om serien, at man både har haft en børnepsykolog og Sex og Samfund inde over, da man lavede ‘John Dillermand’, og at man skal huske at se serien med børns og ikke voksnes øjne.

John Dillermand er dog langt fra det første DR-producerede børneshow, der vækker opsigt.

Herunder kan du se en liste over programmer, der tidligere har vagt opsigt i ind- og udland.

  • Ultra Smider Tøjet

  • Onkel Reje

  • Dicte Tester, afsnittet hvor Dicte tester livet med Hijab

  • Specialklassen