Af Redaktionen

9 årgang på Fourfeldtskolen Bohr afprøver ingeniørens arbejdsmetoder, når der i uge 45 er national Engineering Day på skoler over hele Danmark. Udfordringen lyder på at udtænke et motionsredskab, der giver ny energi til krop og hjerne i skoletiden, når motivationen til skolearbejdet er i bund.

Når man sidder stille i lang tid i skolen, bliver man nemt træt, sløv og umotiveret. Men faktisk kan en lille fysisk eller mental øvelse hurtigt sætte sving i kroppen, så man bliver frisk igen.

Med kreativitet og snilde, elastikker og lodder skal 26 elever fra 9. årgang på Fourfeldtskolen Bohr designe og bygge en prototype af et redskab, der på en sjov måde udfordrer puls, styrke, balance eller koncentration.

Udfordringen skal løses fra mandag d. 8. – torsdag d. 11. november, når eleverne sammen med andre klasser på skolen deltager i Engineering Day, som hvert år afvikles i uge 45. På landsplan deltager godt 30.000 elever.

Betingelsen for eleverne i udskolingen er, at løsningen skal kunne bruges stående eller siddende af én eller flere personer, og den skal indeholde et bevægeligt element. Engineering Day giver eleverne de allerførste smagsprøver på, hvad ingeniørfaget kan.

For at løse udfordringen og konstruere et sådant motionsredskab, for eksempel et vippebræt, er man nemlig – ganske som ingeniøren – nødt til at forberede sig gennem forskellige processer:

Eleverne skal i små grupper først lave fysiske aktiviteter, fx englehop eller squads, og regne på effekten af øvelserne. De skal også undersøge egenskaberne i de materialer, de har at bruge til at konstruere prototypen, og de skal idéudvikle, tegne skitser, konstruere, teste og forbedre, før de når i mål med deres løsning.

Arbejder som ingeniører

Ved at omsætte viden og idéer til praktisk løsning stifter eleverne reelt bekendtskab med ingeniørens arbejdsmetode, også kaldet engineering. De bliver stillet over for at løse en reel problemstilling fra hverdagen, og de bruger matematik og naturvidenskab som kreative værktøjer for at få deres prototyper til at fungere.

Erfaringerne viser, at et engineering som undervisningsmetode både motiverer og engagerer eleverne, siger Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future, der arrangerer Engineering Day:

-Det er en anderledes måde at arbejde på for eleverne. De oplever, at de ikke bare reproducerer en færdig løsning, men gennemløber en hel proces fra idé til færdig prototype. Og det er vel at mærke en designproces, hvor de udvikler på deres egne idéer og, hvor de bruger naturfaglig viden til at finde konkrete løsninger på udfordringerne. Det gør naturfagene relevante og vedkommende for dem.

Begejstring for naturfag

Formålet med Engineering Day er netop at skabe begejstring for naturvidenskab og teknologi blandt flere børn og unge i grundskolen. Mens eleverne i udskolingen konstruerer motionsredskaber, arbejder de yngre elever med kæledyr. Mellemtrinnet bygger fodermaskiner til kæledyret derhjemme, mens de yngste elever i indskolingen konstruerer legetøj til kæledyret.

Det er femte år i træk at Engineering Day afvikles på danske skoler. Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Københavns Professionshøjskole, Astra og VIA University College. Programmet er støttet af Villum Fonden.