Af Sabina Schmidt

Hjemmearbejde presser medarbejderne som risikerer ensomhed og angst, melder forsikringsselskaber
For mange danskere fungerer hjemmearbejde godt, men tre forsikringsselskaber og to fagforeninger advarer om, at ensomhed, angst og depression lurer under overfladen. Hjemmearbejde kræver den rigtige dosering og meget tydelig ledelse, mener ekspert.
Coronakrisen har sendt mange danskere på hjemmearbejde, og for flertallet af arbejdstagerne fungerer hjemmearbejdet fint. Men for andre bliver isolationen, fraværet af kolleger og ledelse så meget for meget, at det går ud over deres trivsel. Sådan er meldingen fra fagforeningerne Djøf og HK i Børsen
Hos Djøf har telefonerne kimet ekstra meget under coronakrisen, og fra 1. juli til 23. november har 800 medlemmer ringet ind til deres fagforening med trivselsproblemer og stress. I samme periode i 2019 var antallet 663, en stigning på 20 pct.

Samme melding kommer fra forsikringsselskaberne Tryg, Gjensidige og PFA. Absolut størstedelen af danskerne håndterer hjemmearbejdet godt, men den mentale folkesundhed er udfordret lige nu. Antallet af sager om angst, stress, isolation, ensomhed og depression stiger kraftigt.
Hun siger samtidig, at meget tyder på, at vi skubber noget foran os, som er en risiko for virksomhederne, og som man som ledelse må forholde sig til.
Hvor sommermånederne normalt er absolut lavsæson for psykologbistand, gav juni, juli og august et boom af behandlinger for stress, angst og depression på Gjensidiges regning. Og isolation og ensomhed hos hjemmearbejdende er ifølge Gjensidiges psykologer en større faktor end nogensinde.
Cabi har for nylig lanceret et webtema om hjemmearbejde som vej i job for mennesker med nedsat arbejdsevne. Juniorkonsulent Jakob Nørgaard Bentsen er enig med forsikringsselskaberne i, at arbejdsgiverne har en vigtig ledelsesopgave for at få hjemmearbejde til at fungere godt.