Af Redaktionen

Er du også en af dem, der mener, du har fået en uretfærdig parkeringsbøde, så viser det sig nu, at det faktisk kan være en rigtig god ide at klage.

For det fremgår af Parkeringsklagenævnets Det viser sig nemlig, at det for seks ud af 10 bilister kan betale sig at klage over en p-afgift.

Det fremgår af Parkeringsklagenævnets første årsrapport for 2018-2019.

Af de 153 sager, som nævnet afgjorde sidste år, fik forbrugerne medhold i 15 sager, de private parkeringsselskaber fik medhold i 129, mens ni blev afvist.Desuden blev en række af sagerne afsluttet i klageprocessen og nåede aldrig videre til behandling i nævnet. Ud af 548 frafaldne sager valgte p-selskaberne i 409 af tilfældene helt at opgive deres krav.

Det vækker begejstring hos bilisternes organisation FDM og Forbrugerrådet Tænk, der repræsenterer forbrugerne i Parkeringsklagenævnet.

-Der er ingen tvivl om, at Parkeringsklagenævnet har forbedret forbrugerbeskyttelsen på det private parkeringsområde markant, siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange, og fortsætter; -Det viser ikke bare antallet af afgjorte sager, men nok så vigtigt de mange frafaldne sager, hvor p-selskaberne i tre ud af fire tilfælde under klageprocessen valgte at frafalde deres p-afgift. Det betyder, at forbrugerne i 60 procent af tilfældene faktisk får noget ud af at gå til Parkeringsklagenævnet.

I alt har 2.386 klager fundet vej til Parkeringsklagenævnet siden 1. juli 2018.

Klager, som nævnet enten har behandlet eller er i gang med at behandle. I ca halvdelen  af sagerne handler klagerne om mangelfuld skiltning, p-skiver, p-billetter og digital registrering.

Vil man som forbruger sende en klage ind til Parkeringsklagenævnet, koster det 175 kroner i gebyr. Får man medhold i sin klage, får man beløbet tilbage. Omvendt skal parkeringsselskaberne betale 3.500 kroner i gebyr til nævnet, hvis de ikke får medhold i en sag.