Af Sabina Schmidt
Som en del af virksomhedens udvikling mod at blive mere bæredygtig ser LEGO nu nærmere på at udleje byggesæt i stedet for at sælge dem. Det sker i en tid, hvor virksomheden er under hårdt pres for at gentænke sin produktion og forretning for at bruge mindre plastic.
Siden LEGO satte sine første plasticklodser til salg i første halvdel af forrige århundrede, har mange forældre verden over set LEGO-sæt blive samlet for derefter at stå og samle støv på en hylde.
Den tendens vil LEGO gerne undgå, skriver Financial Times. I hvert fald har LEGOs Vicepræsident med ansvar for bæredygtighed, Tim Brooks, sagt, at virksomheden er »fuldstændigt åben« over for en udlejningsløsning.
Hvordan denne forretningsmodel skal se ud, er langt fra endnu fastlagt. Først og fremmest skal Lego se nærmere på de praktiske udfordringer i forbindelse med at udleje Lego-legetøj.
-Hvad er sandsynligheden for at give en otteårig et Lego-sæt med tusinde dele og så få dem alle sammen tilbage igen? spørger Tim Brooks.
Han understreger, at en udlejningsservice blot er en af mange mulige ideer, der alle skal levere mest mulig værdi for både forbrugere og selskabet, samtidig med at der anvendes færrest mulige ressourcer.
Lego er under stigende pres, dette skyldes dels ønsket mod mere bæredygtighed, samtidig med at Lego er under fortsat stort pres for at gøre selskabets overvældende forbrug af plastic mere klima venligt.
Lego har lovet at udfase fossil plastic i 2030, men indtil videre har der ikke været nogen nævneværdige teknologiske gennembrud, der er oplagt til at løse Legos plasticproblem.
Legos udtalelser kommer i en tid, hvor især produktionsvirksomheder kigger mere interesseret mod udlejning af produkter frem for salg.